לימודי בדיקות תוכנה- שאלות נפוצות בדרך לתעודה הנחשקת

לימודי בדיקות תוכנה- שאלות נפוצות בדרך לתעודה הנחשקת


שלום לכם חברים למקצוע, סטודנטים לעתיד או כל מי שסתם התעניין והחליט לקרוא את המאמר.
שמי דניאל גולד, בוגר מכללת ג'ון ברייס ואני פעיל רבות בקבוצות פייסבוק למיניהן לחיפוש עבודה, דיונים טכניים וסתם לשיחות בנושאי הייטק. לאחרונה יוצא לי להגיב הרבה על שאלות שונות בנושא של לימודי בדיקות תוכנה.
אז למה בעצם החלטתי לכתוב את המאמר הזה? 
בגדול רציתי לשתף את החוויה האישית שלי ולתת מענה לשאלות נפוצות של כל אותם אנשים ששוקלים לימודים בתחום.
רוב השאלות חוזרות על עצמן ובעלות אופי דומה כגון האם אתם ממליצים ללמוד את זה? איפה כדאי לי ללמוד?
האם יש עבודה בתחום? איזו מכללה הכי מומלצת? האם זה משהו שאפשר ללמוד לבד? האם מוצאים עבודה אחרי "רק" קורס של בדיקות? האם באמת ישנה השמה מובטחת בסוף הקורס לבוגרים?
על רוב השאלות אני אשתדל לענות פה בצורה מפורטת ובהתאם לניסיון ולדעה האישית שלי.
ועכשיו קצת על עצמי ואיך הגעתי לתחום.
האמת היא, שאת כל חיי עד היום, העברתי הכי רחוק שאפשר מתחום ההייטק והמחשבים ועסקתי בתחומים רחוקים שנות אור מכיסאות המשרד ומסכי המחשב. בשלב מסוים בחיים הרגשתי שאני מסוגל ורוצה לעשות יותר ושהגיע הזמן לחשוב איפה אני רוצה לראות את עצמי בעוד שנה, חמש ועשר שנים.
המחשבה הזאת הובילה אותי להתייעץ ממש כמוכם עם הרבה אנשים כשהשאלה העיקרית הייתה, מה ללמוד?
לימודי תואר לא הייתה אופציה ששקלתי בגלל היותי בעל משפחה ועובד במשרה מלאה לכן חיפשתי דרך לרכוש מקצוע מבוקש והכי חשוב למצוא תחום שיעניין אותי, כי לדעתי האישית שום משכורת לא מצדיקה לקום לעבודה כל בוקר ממורמר ולספור את הדקות לסוף היום. אחותי שהייתה בעברה ראש צוות קיו איי המליצה ל על התחום והאמת? לא היה לי מושג על מה היא מדברת!
אחרי הסבר מפורט החלטנו להתיישב מול המחשב. היא הציגה לי מערכת דיי מסובכת (נכון לאותו רגע) ושאלה אותי מה אני חושב שכדאי לבדוק בכמה מהפקדים והפיצ'רים ולמרבה ההפתעה של שנינו, עניתי בהגיון.
מה שהכי הדהים אותי זה שכשהסתכלתי על השעון גיליתי שישבתי  3 שעות מול המחשב והזמן פשוט טס לי. הפלא ופלא, מצאתי משהו שעניין, אתגר וסקרן אותי בו זמנית. אני אקפוץ קדימה ואגלה לכם שתחושה זו הלכה והתגברה במהלך הלימודים, הרגשתי רעב לידע וכל פעם מהופנט מחדש מול המסך.
אז הוחלט, אני הולך לברר על "לימודי קיו איי" ככה קוראים לזה לא? התחלתי כמו כולם אני מניח מחיפוש בגוגל שהעלה לי מספר שמות של מכללות ולאחר מכן התייעצות עם אנשים שהכרתי מהתחום.
אז למה בחרתי בג'ון ברייס בעצם? אני אנסה לנמק ככל הניתן.
קודם כל כפי שאמרתי אני הייתי חסר רקע טכני לחלוטין. למען האמת, לפני שאני "שורף" 15-20 אלף שח (כן כן, זה מה שזה עולה) על קורס בדיקות רציתי למקסם עד כמה שניתן את הסיכויים שלי להתקבל לעבודה בתחום, מה שכלל תחקיר מעמיק על המכללות, צפייה בסילבוסים של החומר הנלמד, שמיעת ביקורות וחוות דעת של סטודנטים ובוגרים וכמובן ימי עיון והתרשמות במכללות השונות.
בחרתי בג'ון ברייס בגלל שנכון לאותה העת הם הציעו את הקורס הנרחב ביותר, הבטחת השמה, סילבוס עשיר ושם המכללה כמובן הולך לפניה. הרגשתי שזו הבחירה הנכונה ביותר עבורי. כמובן כל אחד ומה שנכון עבורו. אני קורא דעות חלוקות על המכללה הספציפית הזאת לא פחות מאשר על המתחרים הבולטים שלה כגון האקריו ונס.
אז התחלתי את הלימודים שתפסו חלק ניכר מהחיים שלי (במסלול ערב במקביל למשרה מלאה וחיי משפחה) למשך כמעט שנה שלמה.
הלימודים הם לא קלים ותרשו לי להוסיף ולומר שאם לא הייתי "משקיע את הנשמה" בלמידה מעבר בבית, נוכחות מלאה בשיעורים (גם עם חום 39), ספק אם הייתי מגיע למעמד חלוקת התעודות ובטח לא עם ציונים שלא יביישו אף בוגר. (100 בפרויקט האחרון ו88 במבחן ההסמכה המסכם).
הקורס היה די מקיף ולמרות זאת הוספתי ללמוד ולתרגל בבית הרבה. שפת שאילתות ובסיסי נתונים (SQL), שמעתי הרצאות ביוטיוב בנושאי תקשורת, ולקראת הסוף אף התחלתי ללמוד שפת פיתוח ברמה מאוד בסיסית. כל זאת כדי "להשלים פערים" ביחס לרקע הלא טכנולוגי שלי ולתת לעצמי איזשהו יתרון על האחרים. כמו כן, גם בקורס שאורכו שנה יש נטייה לשכוח מה למדת במבואות, אם לא חוזרים על זה על בסיס שבועי.
אני יכול להגיד לכם שהתחלנו ככיתה של 30 איש ונשארנו בסוף הקורס כ-15 תלמידים שמתוכם זכאים לתעודה רק כ-10.
לגבי המכללה אני יכול לומר שאין דבר כזה מושלם כנראה כמו כל דבר אחר בחיים, והיו גם חוויות פחות טובות כגון החלפת מרצה באמצע הקורס והשלמת מודולים שעל פי הסילבוס היו אמורים להיות בתכנית הלימודים רק בסוף הקורס.
אני שומע הרבה מאנשים שאפשר ללמוד את כל זה בבית, אך הדעה האישית שלי כחסר רקע, לשעבר, שאני אישית, למרות יכולת למידה עצמית מאוד גבוהה, לא הייתי מגיע לאותן תוצאות ללא מסלול לימודים מסודר. אפילו מהסיבה הפשוטה, שצריך שמישהו ימקד אותך במה זה העיקר ומה הטפל וייתן לך את הבסיס להבנת החומר על מנת שאחר כך תתרגל ותרחיב את זה בבית. ישנן גם מערכות שמצריכות תרגול מעשי שלא ניתן להתקין בבית כגון כלים לניהול בדיקות שעולים כסף, ולא מעט, מערכות הפעלה שונות ומכונות וירטואליות. ולכן הדעה האישית שלי שעדיף ללמוד תחום חדש במוסד לימודים ומוסד לימודים מוכר. וזאת למרות שלפי דעתי המחיר לקורסים הללו הוא מופקע במקרה הטוב, וחוצפה לשמה בחלק מהמקרים.
נחזור לספסל הלימודים. הרבה פעמים שואלים אז איפה כדאי ללמוד? אני תמיד עונה שאין על כך תשובה יחידה וחד משמעית אבל מה שכן אוכל לומר מניסיוני האישי, זה שהכי הכי חשוב זה להתעקש להיכנס לשיעור ניסיון ולדרוש שזה יהיה עם אותו מרצה שיעביר לכם את תחום הבדיקות!  ותזכרו זאת כעצה הכי חשובה בכל המאמר הזה. במהלך הלימודים כמעט כל המרצים  התחלקו ל-2 קבוצות. היו כאלה שנחרטו אצלי בזיכרון כמטנורים ואנשי מקצוע שמסוגלים לקחת נושא אפור ומסובך ולהפוך אותו למעניין, והיו גם כאלה שלא הייתי נותן להם להעביר שיעור ספורט לכיתה א' שלא לדבר על ללמד מודול במכללה.
אני גם אוסיף ואומר שבמהלך החיפוש שלי למוסד לימודים, קיבלתי גם הצעות ממכללות שונות עם הבטחות בשמיים. בדיעבד היום כשאני חושב על זה הם דיברו שטויות שמעליבות את האינטליגנציה של העוסקים בתחום.
למשל במכללה אחת ניסו להציג יתרון על המתחרים בכך שהתיימרו ללמד "בדיקות קופסא לבנה". מדובר בטכניקת בדיקות שבה בודקים תחביר של שפת קוד למציאת שגיאות וסיבות לתקלה, דבר שלא אפשרי אם אתה לא מפתח תוכנה מנוסה וגם אז זה מבוצע רבות ע"י כלים אוטומטיים.
אז אנא מכם לפני שתשקיעו כסף, זמן ומאמץ תשקלו את הצעדים שלכם ואל תאמינו לכל מה שמוכרים לכם יועצי הלימודים (שהם בעצם סוכני מכירות לכל דבר).
כאשר אתם נכנסים לשיעור ניסיון, אתם צריכים להבין ממנו האם המרצה ברור ומקצועי, האם הוא מובן ומסביר בצורה סבלנית, מפורטת ונגישה. האם כשמישהו בכיתה מבקש להתעכב או לחזור על משהו שלא הובן מהפעם הראשונה המרצה נענה לבקשה או מדפדף הלאה במצגת בהבטחה לחזור לזה מאוחר יותר (דבר שלרוב לא מתממש כלל).
כמו כן תנסו להתרשם ממצב המחשבים ותנאי הלימוד בכיתה. שהרי זה ציוד שתשתמשו בו מספר לא מבוטל של חודשים.
ומה עם הבטחת ההשמה? ובכן, הבטחת ההשמה היא חוזה תקף משפטית לכל דבר שיש לו מספר תנאים והגבלות.
אני יכול לפרט לכם מה היו התנאים במחזור שלי להבטחת ההשמה: במידה והסטודנט נוכח ב80%  מהמפגשים ומעלה ומסיים בהצלחה את כל המטלות לרבות מבחנים פרויקטים ומשימות ההגשה בציון למעלה מ85 כמו כן עובר בהצלחה מבחן הסמכה חיצוני (שעלותו עוד כ800 שקלים)  אז הוא זכאי להשמה מטעם המכללה תוך 8 חודשים ממועד סיום הקורס.
במידה והמכללה לא עומדת בחוזה הסטודנט זכאי להחזר. לצערי הרב אינני זוכר אם מדובר על זיכוי כספי או זיכוי עבור קורס נוסף לבחירה. אפרופו אין התחייבות לגבי מיקום בארץ, שכר, או התניה לעבודה זמנית או קבועה.
יאמר לזכותם של נציגי המכללה בה למדתי, שמנהלות ההשמה שמחו לעזור ואף נשלחתי לראיונות עבודה ללא שום קשר ובלי לדרוש לברר את הזכאות שלי להשמה.
שאלה נוספת שעולה רבות היא האם יש עבודה בבדיקות? האם באמת מקבלים בוגרי קורס לעבודה בחברות הייטק?
התשובה היא כן, אבל זה כלל לא פשוט.  ישנה צמיחה סטטיסטית בגיוסים של בודקי תוכנה בארץ, עם זאת תנאי הסף הם לרוב גבוהים וברוב המוחלט של החברות לא מקבלים בוגרים ללא ניסיון גם בעלי תואר. אך כמו בכל דבר אחר גם פה יש דברים שיעזרו לכם ויגדילו את הסיכויים שלכם למציאת עבודה. כמו למשל רקע טכני קודם או עבר תעסוקתי וידע במערכת שאיתה עובדים בחברה שאליה תגישו מועמדות. במחזור שלי כמה חברה מצאו עבודה כבר במהלך הלימודים.
למשל חבר אחד ללימודים התקבל לחברה גדולה שעוסקת באבטחת מידע שערכה גיוס גדול לבוגרים ללא ניסיון. עם זאת, אני יכול להעיד עליו כגאון וסטודנט בעל רקע של לימוד עצמי במחשבים בשלל ההיבטים השונים. האחר התקבל לעבודה דרך חברת מיקור חוץ. מה שעזר לו זו העובדה שהוא הכיר מקרוב את הטכנולוגיה הנבדקת באותו ארגון מעבודתו הקודמת. עוד סטודנטית מצאה עבודה בחברת מיקור חוץ אף היא וזאת בזכות עברה העשיר בחברת ביטוח. שם שחיפשו מועמד בעל ידע במערכות ביטוח וקרנות למיניהן.
זה לא קל אך אפשרי! היו עקביים, השקיעו בלימודים, תגיעו לראיונות עבודה בטוחים רגועים תפגינו ידע שרכשתם ותרגלתם במהלך הלימודים ובכך תגדילו את הסיכויים למציאת העבודה הנחשקת. לגבי שיטות וטיפים למציאת עבודה ראשונית ישנו מאמר מאוד מעניין ונכון של קולגה שלי בשם דנה.
אני מקווה שהמאמר ענה לכם לפחות על חלק מהשאלות ושתוכלו להפיק ממנו טיפים שיעזרו לכם בצעדים הראשונים שלכם בדרך לתעודה הנחשקת.
תודה לכל מי שהקדיש זמן לקריאה.
מאחל לכם המון הצלחה.
דניאל.

Popular posts from this blog

Chromedriver - Under The Hood

Sharing is caring - Intro to Jenkins shared libraries

Build Your Own Custom AMI With Packer